Odpoczynki dobowe
Dzienny okres odpoczynku
Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
Dzienny okres odpoczynku – oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony dzienny okres odpoczynku”.
Swobodne dysponowanie swoim czasem to istota odpoczynku dobowego. Jeżeli kierowca na tachografie zaznaczy odpoczynek (łóżeczko), ale w tym czasie będzie wykonywał na przykład: załadunek, rozładunek lub naprawę samochodu – nie jest to jego swobodne dysponowanie czasem i wiąże się z możliwością nałożenia kary, jeśli ten fakt zostanie ujawniony podczas kontroli.
Regularny dzienny okres odpoczynku
Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
Regularny dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin…
…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to musi zakończyć pracę najpóźniej o 20:00, żeby odpoczynek mógł zostać uznany za regularny.
Regularny dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9 godzin…
…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to w poniższym przykładzie może zakończyć pracę o godz. 22:00 i jeżeli wcześniej miał co najmniej 3h odpoczynku, to wówczas będzie odebrany regularny dzienny okres odpoczynku 3h + 9h.
Skrócony dzienny okres odpoczynku
Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
Skrócony dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin
…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to w poniższym przykładzie musi zakończyć pracę najpóźniej o 22:00 i wówczas będzie odebrany skrócony dzienny okres odpoczynku
Zgodnie z art. 8 ust. 4 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006:
Kierowca może mieć najwyżej trzy skrócone dzienne okresy odpoczynku pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
- Zgodnie z Wytyczną nr 7 Komisji Europejskiej w każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.
- Dzienny okres odpoczynku może zostać przedłużony do rozmiarów regularnego lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku.