Czas jazdy ciągłej i dzienny czas prowadzenia pojazdu
Stosowanie się kierowców do norm czasu pracy kierowcy oraz robienie przerw w czasie jazdy, ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Kierowca, który stosuje się do przepisów jest w pełni sił psychofizycznych. Dlatego, to czy kierowca prowadzi pojazd zgodnie z przepisami, tak często jest sprawdzane przez służby kontrolne. I choć zagadnienia czasu jazdy ciągłej i dziennego czasu prowadzenia pojazdu w teorii wydają się proste, to w praktyce takie już nie są. Niestety bardzo łatwo można się pomylić (nie będąc świadomym), a kary za te pomyłki są bardzo wysokie.
Zgodnie z Artykułem 7 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
„Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.”
Przykład 1: prawidłowy
„Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.”
Przykład 2: prawidłowy
Przykład 3: prawidłowy
Przykład 4 – jeśli kierowca zamiast 1 minutę jazdy zrobi 1 minutę innej pracy, po czym odbierze przerwę 15 minutową, wykona jazdę (4:29) i odbierze przerwę 30 minutową popełni naruszenie.
Interpretacja przepisów
W celu ujednolicenia interpretacji przepisów, UE daje nam różnego rodzaju zalecenia, wyjaśnienie i decyzje:
- Zalecenia Komisji Europejskiej z Wytycznymi od 1 do 8
- Wyjaśnienie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 ułatwiające zharmonizowane egzekwowanie przepisów podczas kontroli drogowych
Na co dodatkowo warto zwrócić uwagę
Wytyczna nr 1 Komisji Europejskiej
„Kierowca musi bezwzględnie przestrzegać przepisów i nie przekraczać dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdu, za wyjątkiem wystąpienia nieprzewidzianych i wyjątkowych okoliczności, gdy nie jest w stanie przestrzegać rozporządzenia bez powodowania zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego, bezpieczeństwa osób, pojazdu i ładunku. Jeśli kierowca zdecyduje, że konieczne jest odstępstwo od rozporządzenia i że nie będzie ono zagrażało bezpieczeństwu drogowemu, musi on/ona wskazać odręcznie charakter odstępstwa i jego przyczyny (w jakimkolwiek języku wspólnotowym, na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego albo w planie pracy), natychmiast po zatrzymaniu się.”
Wytyczna nr 2 Komisji Europejskiej
„Trzeci przypadek to pojazd obsługiwany przez więcej niż jednego kierowcę. W sytuacji, gdy drugi kierowca pozostający do dyspozycji, jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu, siedzi obok kierowcy i nie pomaga mu w sposób aktywy w prowadzeniu pojazdu, 45 minutowy „okres gotowości” drugiego kierowcy może być uznany za „przerwę”.”
Wytyczna nr 4 Komisji Europejskiej
„Ponieważ cyfrowe tachografy dokładniej rejestrują czas pracy niż tachografy analogowe, kierowcy wykonujący kursy z częstymi przystankami lub kursy z kilkoma miejscami rozładunku mogą mieć więcej zapisów o prowadzeniu pojazdu używając cyfrowego tachografu, niż gdyby używali tachografu analogowego. Sytuacja ta ma charakter tymczasowy i może dotyczyć głównie lokalnych dostaw realizowanych transportem drogowym. Będzie tak tylko w okresie przejściowym, gdy w użyciu będą zarówno tachografy cyfrowe jak i analogowe.”
Wytyczne GITD 2011 nr 1 z dnia 28 lipca 2011
„Każde wykorzystanie przerwy trwającej co najmniej 45 minut rozpoczyna kolejny okres rozliczeniowy, a więc na kolejne cztery i pół godziny jazdy musi przypadać kolejna przerwa odebrana zgodnie z ww. przepisem.”
Inne przykłady błędnej interpretacji przepisów
Przykład 5 – przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 04:30h i jest to BPN
Przykład 6 – przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 02:30h
Prawidłowe przykłady interpretacji przepisów
Przykład 7: prawidłowy
Zgodnie z Artykułem 6 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
„Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin.”
Art. 4 k) „dzienny czas prowadzenia pojazdu” oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku;Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.
Przykład 8: prawidłowy
„Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.”
Art. 4 i) „tydzień” oznacza okres od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę;
Przykład 9: prawidłowy