Pojedyncza obsada

Odpoczynki dobowe 

Dzienny okres odpoczynku

Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu  Europejskiego i Rady nr 561/2006 

Dzienny okres odpoczynku   oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony dzienny okres odpoczynku”.

Swobodne dysponowanie swoim czasem to istota odpoczynku dobowego. Jeżeli kierowca na tachografie zaznaczy odpoczynek (łóżeczko), ale w tym czasie będzie wykonywał na przykład: załadunek, rozładunek lub naprawę samochodu – nie jest to jego swobodne dysponowanie czasem i wiąże się z możliwością nałożenia kary, jeśli ten fakt zostanie ujawniony podczas kontroli.

Regularny dzienny okres odpoczynku

Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu  Europejskiego i Rady nr 561/2006

Regularny dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin…

…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to musi zakończyć pracę najpóźniej o 20:00, żeby odpoczynek mógł zostać uznany za regularny.

Regularny dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9 godzin…

…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to w poniższym przykładzie może zakończyć pracę o godz. 22:00 i jeżeli wcześniej miał co najmniej 3h odpoczynku, to wówczas będzie odebrany regularny dzienny okres odpoczynku 3h + 9h.

Skrócony dzienny okres odpoczynku

Zgodnie z art. 4 ust. g) Rozporządzenia (WE) Parlamentu  Europejskiego i Rady nr 561/2006

Skrócony dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin

…czyli np. jeżeli kierowca rozpocznie pracę o godz. 7:00, to w poniższym przykładzie musi zakończyć pracę najpóźniej o 22:00 i wówczas będzie odebrany skrócony dzienny okres odpoczynku

Zgodnie z art. 8 ust. 4 Rozporządzenia (WE) Parlamentu  Europejskiego i Rady nr 561/2006: 

Kierowca może mieć najwyżej trzy skrócone dzienne okresy odpoczynku pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

  1. Zgodnie z Wytyczną nr 7 Komisji Europejskiej w każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.
  2. Dzienny okres odpoczynku może zostać przedłużony do rozmiarów regularnego lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku.