Odpoczynki dobowe
Zgodnie z art. 8 ust. 5 Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 2, w ciągu 30 godzin od zakończenia dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku, kierowca należący do kilkuosobowej załogi musi skorzystać z kolejnego dziennego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 9 godzin.
W przypadku załogi nie ma znaczenia czy jest to odpoczynek skrócony czy regularny.
„Załoga kilkuosobowa” oznacza sytuację, w której w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu.
Przez pierwszą godzinę jazdy obsady kilkuosobowej obecność innego kierowcy lub kierowców jest fakultatywna, ale przez pozostałą część tego okresu jest obowiązkowa.
Oznacza to, że przez pierwszą godzinę pojazd może prowadzić jeden kierowca. Do godziny czasu musi dosiąść się drugi kierowca i już do końca wykonują przewóz razem. Nie może być sytuacji odwrotnej. Czyli kiedy jazdę rozpoczyna dwóch kierowców i jeden z nich opuszcza pojazd godzinę wcześniej. Wtedy nie mamy do czynienia z załogą i doba będzie liczona jako 24 godziny a nie 30. Oczywiście jeżeli pierwszy kierowca zmieści się w dobie 24 godzinnej wszystko jest w porządku.